Ervaringen

 

Tries - Docent zorg en welzijn (koken) en techniek

Ik werk op een praktijkschool in Arnhem. 2 jaar geleden had ik een 4e jaars mentorklas samen met een co-mentor. Het was een klas zonder binding met elkaar en ik kreeg er maar geen rust en structuur in: iedereen schreeuwde door elkaar en deed waar hij zin in had en ze lieten zich niets zeggen. Lees verder.....

Toen bood Cindy aan om te co-teachen, zij werkte toen op onze school.

We brachten in kaart hoe het ging en hoe we het wilden. Samen vertelden we de klas ons plan.

Cindy betrok de lln er ook bij door hen o.a. te vragen hoe zij dachten dat het kwam dat het zo ging; hierdoor voelden zij zich gehoord en konden we samen kijken hoe we dat konden veranderen.

Ik moest echt weer bij de basisdingen beginnen: jas uit, pet af, tas op de grond, telefoon weg, zacht praten enz. Wat goed hielp waren naamkaartjes (met magneetstrip erachter) op het bord; als ze binnenkwamen en ze bijv hun tas op tafel hadden, schoof ik hun naam uit de rij en zei wat ze moesten veranderen. Na een tijdje hoefde ik het niets meer te zeggen, want ze spraken elkaar erop aan!

In no time was het rustig in de klas, ook omdat we erg consequent waren en zij niet wilden dat hun naam uit het rijtje geschoven werd. En stiekem vonden ze de complimentjes ook fijn!

We verwezen steeds naar de regels. Het fijne was dat Cindy er zelf bij was, de lln vonden dat heel normaal. Zij was ook erg positief en straalde rust uit en was heel consequent, wat duidelijkheid gaf.

Er kwam ook rust doordat we duidelijk aan het begin vd les zeiden plus op het bord schreven wat we gingen doen die les. Elke les bereidden we samen voor met Cindy, stap voor stap. Geen algemene stappen, het werd echt op deze klas afgestemd.

Uiteindelijk kwam er (veel meer) rust in deze klas, wat ook mijn energie ten goede kwam!

Duidelijkheid (waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten) en consequent zijn (je houden aan regels en afspraken) zijn echt belangrijk voor jongeren.

Ik gebruik nu nog het naamkaartjes-schuifsysteem, soms ook andersom: dat als je naamkaartje op het bord hangt, onder een smiley,  dat je dan goed bezig bent: hangt het er niet bij, dan blijf je na de bel en spreek ik die lln nog erop aan waar die de volgende les nog aan kan werken.

Bedankt Cindy

Groetjes,

Tries
Docent zorg en welzijn (koken) en techniek

Paul - Docent Theater

Tijdens mijn werk als theaterdocent heb ik het als erg prettig ervaren om met Cindy een co-teaching traject aan te gaan. Het concreet in de lessituatie samen handelen en dit na de les samen te bespreken, hebben mij veel inzicht gegeven in wat er in de les gebeurde en handvatten gegeven in hoe ik de lessen en mijn eigen handelen kon verbeteren. Lees verder.....

Het gegeven dat we samen voor de klas stonden en de manier van coachen van Cindy hebben mij een heel veilig gevoel gegeven, iets dat erg nodig is om je kwetsbaar op te durven stellen en stappen te maken.

Ik ben van mening dat dit coachingstraject, nog steeds dagelijks invloed heeft op mijn werk als docent en dus een duurzaam traject is gebleken.”

Harry - Docent Wiskunde

Ik stond al jaren wiskunde te geven op het VMBO, toch merkte ik steeds minder overwicht te hebben op bepaalde klassen. Dat gaf me het gevoel dat ik het niet meer kon. Cindy is toen op mijn verzoek mij komen versterken tijdens de les. We hebben samen een vaste manier ontwikkelt van reageren op ongewenst gedrag van leerlingen. Lees verder.....

Ik bleek non-verbaal erg sterk over te komen en we besloten dit ook als eerste stap te gebruiken bij de vaste manier van reageren. Ook kreeg ik meer overzicht door niet teveel te lopen door de klas, maar vaker de rust te nemen om de klas in te kijken tijdens het zelfstandig werken. De klas werd wat rustiger en zag dat ik de regie nam. Cindy heeft mij de vaste manier voor kunnen doen en ik heb geleerd om goed bij mezelf te blijven door vanuit mijn kracht aan mijn aandachtspunten te werken. Aan het einde van het traject heb ik haar een fles wijn gegeven, want ik ben haar dankbaar dat ik mijn onderwijsjaren op deze manier heb kunnen afsluiten.