Docent praktijkonderwijs Cindy kwam observeren tijdens een door mij gegeven les ‘mens en maatschappij’ aan een drukke, maar leuke klas. Mijn energie was vaak op na het geven van lessen aan deze klas. In het coachingsgesprek met Cindy kwam naar voren, dat ik moeite heb om op een gestructureerde manier les te geven. Ik heb met hulp van Cindy geleerd meer structuur en rust in mijn lessen aan te brengen. Wat ik bijvoorbeeld heb ingevoerd, is de inhoud van mijn les op het bord te schrijven. |
Daarnaast heb ik met Cindy een stappenplan opgesteld. Middels dit plan heb ik op een rij gezet hoe te reageren op specifiek leerling gedrag. Ik vond het fijn dat Cindy er zelf bij was. Ze liet voorbeelden zien uit het stappenplan, waarna ik de ruimte kreeg haar voorbeelden op mijn eigen manier uit te voeren. In de nabespreking legde Cindy de nadruk op de zaken die goed gingen. Tenslotte kozen we een leervraag uit, waar ik in de volgende les mee aan de slag zou willen. De nieuw aangeleerde manier van lesgeven en reageren op leerlingen pas ik nog steeds toe. Ik sta nu een stuk zelfverzekerder voor de klas dan voor de coaching. |